torsdag 27. januar 2011

Stressa kropp og slitne binyrer.

I løpet av årene med Fibromyalgi har eg lært kroppen min godt å kjenne. Når mardrømmene øker på veit eg at kroppen er stressa- og binyran er slitne.
Stresssystemet jobber for fullt og binyrer som i utgangspunktet er slitne må jobbe enda mere for å produsere mere av stresshormonet kortisol. Det er en evig negativ runddans på kroppen- når en produserer mere kortisol så har det en negativ effekt for senteret i hjernen som har med korttidsminne å gjøre. Dermed blir eg ekstra surrat og "verr"- god kombinasjon :-))

I tillegg blir eg meira grinat, har løst på salt og søtt-samtidig, er sliten som fy om kveldan ,men kroppen er for oppgira til å sovne- så det går 2-3 tima før eg sovner....Huden er som regel kald bestandig og eg har lavere kroppstemperatur enn vanlig.

I de siste dagan har eg vært ekstra øm i hodebunnen- smerten vandrer- regner med at det er cellegifta som herjer.
Har en avtale med jentungen på 15 at ho skal få barbere håret når det begynner å bli lite igjen. Denne avtalen inngikk vi før eg visste at eg skulle ha cellegift....Ho spurte i forrige uka - da eg hadde bestillt parykk om ho kunne få barbere meg da, men det må ho no vente med- ei stund.

Eg syns ikje det å miste håret er så ille- einaste er jo at det blir litt kaldt uten hår nå på vinteren. Har mange luer og skjerf og har tenkt å være stolt av mitt hårløse hode, håret veks no ut igjen og eg har bestilt krøller når det kjæm ttlbake ;-))

Ha en fin dag.

2 kommentarer:

Myrtells rotekrok sa...

Krølla hadde vært fint til deg.. og eg har flere lueplaner til deg.

glad i deg!

marjas sa...

Glad i deg og, stor tenke på deg klæm...