tirsdag 29. mars 2011

Livet på godt og vondt.

Pappa fikk lungekreft på høsten  i 94, og døde  i januar 97, og han etterlot seg et stort savn.

Eg hadde omlag 2 mnd igjen i svangeskapet med minstemann og eg følte eg måtte være sterk sterk førr å ta meg av mine 4 andre barn .Særlig eldstedattera mi som hadde vært sterkt knytta til han far og trengte ei sterk mamma. Det gikk vel 5 år før eg tillot meg å sørge og da var kroppen min nokka kjørt og satte alle bremser på...Egentlig hadde vel kroppen bremsa i fleire år, men eg hadde ikje lytta godt nok til den.....skulle jo være jernkvinnen....

Du è fortsatt djupt savna pappa.

Mamma er ei svært sterk kvinne på 83 år. Ho blei aleinamor til min eldste bror i 47, ei tøff rolle å ha i de tider, etterpå mista ho og pappa  2 av sine 5 barn .

Ho fikk leddgikt da ho gikk med lillebrodern i 62 og var svært dårlig. De siste årene har hun skiftet kneledd 2 ganger , vært operet for grå stær i begge øyne og operert i ryggen- og på toppen fikk hun diagnosen hudkreft- i ansiktet for 3-4 år sia. Ho har hatt fleire svært smertefulle behandlinger sia. '

I fjor høst flytta ho på et eldresenter og har trivdes godt der.Eg har jo sett at ho har skranta- fått høyt blodtrykk og har hatt mye ishemi smerter. I dag ringte ho å fortalte at ho var på sykehuset og hadde blitt blokket- så no slipper ho å ha så vondt lenger- regner med at kjærringa blir å stå på hau i hagen i vår og..

Glad i deg sterke mammaen min :-).

Som eg skreiv tidligare så har kroppen min harka i mange år, og i november fikke eg jo eg og` kreftdiagnosen .
 Eg har hatt 2 flekker/sår i ansiktet i noen år, og etetr påtrykk fra modern fikk eg det undersøkt i fjor sommer.Ingenting farlig sa legen- bare solare keratose - og han kunne garantere at det ikje vill utvikle seg til hudkreft...

Men akk - kor lenge var ho Eva i paradis....Til tross for alle plussfaktoran på min side og at eg ikje var i risikogruppa var det min tur til å få brøstkreft.

Eg har aldri stilt meg det spørsmålet om koffør eg skulle få kreft...bare godtatt at slik er det og så får en gjøre det beste ut av situasjon.
Har tenkt mange positive tanka....eg veit at kreften er fjerna og at eg må igjennom etterbehandlina.. teller uker og dager til eg er ferdig med cellegifta...kjenner eg blir redd og urolig når dagen førr neste kur nærmer seg..kjenner at eg mister kontroll over kroppen min etter hver kur...en pyton følelse å ha...har bare 2 kura igjen- heldigvis....

9 mai skal eg på kreftavdelinga før å ta mal til strålebehandlinga og så blir det vel hotelltilværelse på meg fra 17 mai og 5 uker framover....

Tenk positive tanka,bruk positive ord.
Gjør positive handlinger og det positive gror.



6 kommentarer:

Monika Aune-Jenssen sa...

Hei.Stå på, ja for du er sterk, men man skal og må ikke være så sterk at ryggen knekk. Vær lei deg, gråt og klag, det er også en styrke. Jeg kjenne meg igjen i det å la være å vise eller fortelle
hvordan man egentlig har det. Lykke til videre, har vært på tur på besøk, men jeg har nok med meg sjøl for tia, men regne med at det kommer bedre tider....Klem

marjas sa...

takk skal du ha Monica- man må tørre å vise seg svak førr å være sterk. Ta vare på deg sjøl og så møtes vi når eg e ferdig med behandlinga. Klæm

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
M sa...

Stå på! Du er positiv, men også ærlig. Tror det er den beste kombinasjonen. Og mye har ingen mening, ingen grunn, ingen rettferdighet. Hvorfor skulle ikke sykdom ramme oss? Det rammer noen. Og mange, mange lider for all verdens ulike grunner. Dagene må vi ta som de kommer. Sette pris på det fine.

Bibbi sa...

Eg trur også at vi noen ganga kanskje tror at vi må være så uendelig sterk... men vi er jo bare mennesker vi også.. Kjenner også igjen typen "kystkvinna" i din mor- du verden så sterk!
Veit du kor du skal bo i Tromsø? Vi som bor på Grand e iallefall kjempefornøyd! Vi kose oss i lag et heilt gjenge- så der kan du bare glede deg!! :) I dag var vi 8 stykker som gikk på ølhallen, og i neste uka så disker direktøren opp med vinkurs til oss- og det er visst noe han gjør fast for pasientene :) Kino, bibliotek, garnbutikk og alt for enhver smak :) Se opp se frem - til sommeren er du kommet langt!!! Stor klem ifra meg

marjas sa...

Hei Bjørghild, fikk brev i går om at dem har reservert rom på Grand fra 18. mai tel 22. juni. Skal først på UNN 9. og 10 mai..